انتخاب دومین مناسب، راهنمای سریع، حرفه ای و کاربردی

دومین یا همان دامنه ی هر وب سایت، اصل هویت و برند هر وب سایت هست و در حقیقت دارنده ی هر دومین، مالک اصلی همان وب سایت هست. یعنی علیرغم اینکه از بین سایر هزینه های وب سایت اعم از هاستینگ، طراحی، کدنویسی، برنامه نویسی، پشتیبانی، محتواگذاری و … هزینه ی ثبت و تمدید دومین، کمترین هزینه را به خودش اختصاص می دهد، اما همانطوری که گفته شد، دومین یک وب سایت هست که اصل هویت، برندسازی و مالکیت یک وب سایت را تعیین می کند راهنمای انتخاب دامنه ی اینترنتی مناسبو همین مسئله هست که باعث شده است برخی اشخاص و حتی شرکت ها در سراسر دنیا، اقدام به ثبت و اصطلاحا پارک کردن دومین هایی بنمایند که ارزش مناسبی دارند (از نظر زیبا بودن، کوتاه بودن و ….) و سپس اقدام به فروش آن ها به مبالغ بمراتب بالا بنمایند. همچنین در فروش یک وب سایت، اصلی ترین بخش کار، همین انتقال مالکیت دامنه است.

در این مقاله بصورت سریع و کاربردی، سعی شده است تا با نگرشی حرفه ای و استفاده از تجربیات باارزش گذشته، نکات لازم در انتخاب و ثبت دامنه ی مناسب، خدمتتان عرض شود. بدیهی است که شاید تمام این موارد را نتوانید بصورت یکجا داشته باشید، اما بهر حال ما تنها نکات لازم را عرض می کنیم و این شما هستید که ترجیح می دهید به این فاکتورها چگونه اولویت بدهید:

1- دومین کوتاه

سعی کنید حتی المقدور، نام دامنه ای که انتخاب می کنید، کوتاه باشد؛ این کار در به ذهن سپاری نام سایت شما، کمک شایانی می کند، البته این کوتاه بودن اگر به خاطر مخفف سازی یک عبارت باشد، کمتر چنین تاثیری دارد، اما منظور ما از کوتاه بودن این هست که داشتن یک لغت کوتاه بهتر از یک لغت بلند و داشتن یک لغت، بهتر از داشتن دو لغت هست و …

2- پسوند دامنه

پسوند دامنه را مناسب با کاربری خودتان انتخاب کنید، پسوندهای com, net, ir, org, … هر کدام کاربری خودشان را دارند، برخی معرفی کننده ی شرکت ها هستند، برخی موسسات و … که البته در مواقع کاربردهای تخصصی مفید اند. همچنین بعضی دامنه ها به کشور خاصی متعلق اند و نماد همان کشور هستند، مثل ir که نماد ایران هست، cm که نماد کامرون هست، us که نماد آمریکا هست و … برای کارهای تجاری و بین المللی کاملا حق اولویت با پسوند com هست، چرا که از سایرین شناخته شده تر هست.

3- ماندگاری در ذهن

نام دامنه را طوری تعیین کنید که در ذهن مخاطب شما ماندگار باشد. این کار با خلاقیت و سلیقه ی شما حاصل خواهد شد.

4- دارای کلیدواژه

سعی کنید نام دامنه ی اینترنتی سایت شما طوری باشد که وقتی کسی آن را میبیند، تا جایی که ممکن هست در همان مرتبه ی اول و حتی بدون اینکه وارد سایت شما بشود، متوجه فعالیت و موضوع وب سایت شما بشود و یا حداقل آن را حدس بزند.

این کار یک ویژگی بسیار خوب دیگر نیز دارد، بطوری که برای موتورهای جستجو و سئوی سایت بسیار حائز اهمیت هست.

5- توصیف گر

این مورد، شباهت زیادی به مورد قبلی دارد؛ اما منظور ما بطور دقیق تر در این مورد، این هست که با اتنخاب نام دامنه بصورت توصیفی، فعالیت خودتان را نزد مخاطبین، بارز جلوه بدهید، بعنوان مثال وقتی نام دامنه onliner.ir هست، بخش نام آن از ترکیب online + r تشکیل شده که نوعی حالت توصیف کننده دارد (همانطوری که در انگلیسی آمدن عبارت er در انتهای افعالی مثل teach، نوع فعالیتی را مشخص می کنند)

6- اشتراک زبانی

ممکن هست نام دامنه تان را بصورت انگلیسی محض انتخاب کنید، مثلا highthemes.com و یا بصورت فینگلیش (فارسی با کرکترهای انگلیسی) مانند noghtechin.com اما حالت بهتر این هست که واژه هایی که انتخاب می کنید، در هر دو زبان اشتراک داشته باشند. مثلا عبارت آنلاین – online در هر دو زبان به یک شکل شناخته می شود. (هرچند فرهنگستان زبان فارسی عبارت برخط را به جای آنلاین انتخاب کرده است، اما باز هم آنچه که در بین مردم و کاربران رایج هست، همان عبارت آنلاین هست)

7- تطابق با شعار

یکی از مهمترین کارها، این هست که برای سایت خودتان یک شعار (عبارت توصیفی یا همان slogan) انتخاب کنید. این کار به شما کمک می کند تا در ذهن مخاطب تان موثر تر باشید. همچنین بهتر هست که نام دامنه ی شما تداعی کننده ی شعارتان باشد.

8- دقت در گرامر

شدیدا مراقب باشید که دیکته و گرامر دامنه ی شما صحیح باشد؛ پیش از ثبت دامنه حتما از این بابت مطمئن شوید، مثلا اگر عبارت ترکیبی از دو یا سه کلمه تشکیل می دهید، حتما از صحت ترکیب آن ها و دیکته ی تمام آن ها مطمئن شوید.

9- پرهیز از انتخاب دامنه های با دیکته ی مشابه

بسیار پیش می آید که در زبانی، کلمات مختلف، دیکته های بسیار شبیه به هم دارند، مثلا در فارسی عبارت هایی که به “ه” ختم می شوند، موقعی که قرار هست بصورت فینگلیش نوشته شوند، خیلی این ویژگی را دارند، مانند: khane که ممکن هست بصورت khaneh نیز نوشته شود.

10- دقت به انتخاب نام شخصی به عنوان دامنه

اکیدا توصیه می شود در کاربردهایی بجز وب سایت های شخصی، از انتخاب نام و فامیل شخصی خودتان بعنوان نام دامنه، خودداری کنید. این کار اصلا حرفه ای نیست و ضمن اینکه یک ایراد دیگر نیز دارد و آن اینکه در مواقعی که بخواهید کارتان را توسعه بدهید و یک گروه کاری تشکیل بدهید، این اصلا برای همکاران تان جالب نخواهد بود که نام دامنه ی یک کار گروهی، تنها به اسم یک شخص باشد.

11- دامنه راحت و زیبا تلفظ شود

زیبایی تلفظ یک نام دامنه و نیز راحت تلفظ شدن آن، میتواند نقش زیادی در محبوبیت شما داشته باشد؛ مثلا شاید وجود حرف “ق” کمتر باعث تلفظ زیبا بشود، اما حرف “س” در ترکیب های خاص، بتواند خیلی به زیبایی تلفظ کمک کند …

12- دقت به نام و دیکته ی فارسی

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع، سایت شما با نام دامنه تان، معرفی و شناخته می شود؛ بنابر این ممکن هست در جایی این نام درج شود و یا خودتان بخواهید آن را در هنگام چت و یا روی کارت های ویزیت، بروشورها و … با استفاده از حروف فارسی بنویسید؛ حتی در اکثر قریب به اتفاق موارد، این نام دامنه قرار هست که بعنوان لوگوی متنی وب سایت شما مورد استفاده قرار بگیرد، پس به این نکته توجه داشته باشید که وقتی قرار هست بصورت فارسی نام دامنه ی شما نوشته بشود، آیا حاصل کار از زیبایی برخوردار خواهد بود یا خیر؟

13- انتخاب کنید! و به نام خودتان ثبت کنید

برای بررسی اینکه چه دامنه هایی آزاد هستند، میتوانید از طریق وب سایت های مختلفی اعم از فارسی و انگلیسی اقدام کنید. در سایت آنلاینر نیز میتوانید از طریق صفحه ی ثبت دامنه و هاستینگ اقدام به جسجتو کنید و ببینید که آیا دامنه ی مورد نظر شما برای ثبت آزاد هست یا خیر؟

البته توجه کنید که حتما دامنه تان، به نام خودتان ثبت شود، چرا که همانطوری که اشاره شد، تمام مالکیت یک وب سایت با مالکیت دامنه ی آن برابری می کند.

به این صفحه رتبه دهید
مشاوره رایگان
Scroll to Top