بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟ یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی بازاریابی گوشه ای یا همان نیچ مارکتینگ است که بر روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کرده و آن را هدف قرار می دهد.
بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ niche marketing یک استراتژی بسیار درست برای کسب و کارهای کوچک اینترنتی است که می خواهند با هزینه کم، محصول یا خدمات خود را به بخشی از بازار معرفی کرده و به فروش برسانند و شانس زنده ماندن در رقابت با شرکت های بزرگ را افزایش دهند.
افراد زیادی مخصوصاً استارتاپ ها به نیچ مارکتینگ niche marketing به عنوان روشی برای ورود به بازار و معرفی محصول خود به مشتری و دریافت نظرات نگاه می کنند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم نیچ مارکتینگ niche marketing با آنلاینر همراه باشید.
مواردی که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت عبارتند از:
1-بازاریابی گوشه ای نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
2-منظور از نیچ مارکتینگ niche marketing چیست ؟
3- 7مورد از مزایای بازاریابی گوشه ای
ایجاد روابط مستحکم با مشتری
داشتن رقبای کمتر
افزایش قابلیت بهتر دیده شدن توسط مشتری
گسترش تبلیغ دهان به دهان
تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه خاص
منابع کمتر در بازاریابی دیجیتال گوشه ای
رسیدن به موفقیت و لذت بردن از آن
بازاریابی گوشهای نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
بازاریابی گوشهای یا نیچ مارکتینگ niche marketing، یکی از انواع بازاریابی می باشد.که متمرکز در قسمتی است که تا کنون دیگر رقبا نیازها را به خوبی یا اصلا برطرف نکرده اند. بنابراین نیچ مارکتینگ در اصل وجود خارجی ندارد. ولی ما بر اساس نیاز بازار آن را به وجود می آوریم.
با استفاده از بازاریابی گوشهای میتوانید.تخصص خود را در یک زمینه ارتقا دهید و به طور ویژه به آن بپردازید.و از رقباتون متمایز شوید.
ممکن است محصولات یا خدمات دیگری هم ارائه کنید.یا ممکن است دامنه مخاطبان شما وسیعتر باشد؛.اما تخصصی شدن در یک زمینه به شما کمک میکند تا کسبوکارتان گسترش دهید.
منظور از نیچ مارکتینگ niche marketing چیست؟
با 2 مثال در نظر داریم “منظورمان ” را از نیچ مارکتینگ عنوان کنیم:
به عنوان مثال:
1) خودروهای هیبریدی تویوتا یک مثال مناسب برای niche marketing است.
تویوتا یکی از پرفروش ترین خودروسازهای چند ملیتی است که به تمام نقاط دنیا محصولاتش را صادر می کند. این شرکت، خودروهای هیبریدی را برای بخش بسیار کوچکی از بازار که با قیمت بالای این خودروها مشکلی ندارند.تولید می کند. میزان تولید خودروهای هیبریدی پایین است و مشتریان این محصول نیز گروه خاصی از مردم هستند.
2) مثال دیگری از نیچ مارکتینگ niche marketing، می توان به تولید کنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک که در کاشت محصولات خود از هیچ نوع کود و مواد شیمیایی استفاده نمی کنند اشاره کرد. تعداد کمی از افراد هستند که ” شیمیایی ” بودن محصولات برایشان در اولویت است. بهتر است بدانید یک بازار نیچ مارکتینگ niche marketing می تواند بعد از گذشت مدتی به بازار عادی تبدیل گردد.
البته در نظر داشته باشید که، ممکن است در سالهای آتی خودروهای هیبریدی جایگزین خودروهای معمولی شوند. در این صورت میزان سود شما کاهی خواهد یافت و دیگر مخاطبین شما افراد خاصی نخواهند بود.
بازار گوشه ای یک فرصت برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک می باشد.
7 مورد از مزایای بازاریابی گوشه ای در راه اندازی فروشگاه اینترنتی
1) ایجاد روابط مستحکم با مشتری
بازاریابی گوشهای، یک نوع متفاوت از مشتریان را هدف قرار میدهد.بنابراین، با توجه به نوع محصولی که تبلیغ میکنید، ابعاد نیچ مارکتینگ niche marketing شما ممکن است تفاوت داشته باشد.
برای مثال، فرض کنید متخصص فیزیوتراپی هستید. تعداد افراد سالمندی که دچار عارضه لگن شدهاند و به دنبال فیزیوتراپ هستند، محدود است. و این میتواند بازار گوشهای مناسبی برای شما باشد.
کوچک بودن گروه مشتریان، خوبی های خود را دارد. زمانی که تعداد کمتری از افراد را مخاطب قرار میدهید، میتوانید بر کیفیت ارائه کار و مستحکم تر کردن روابط خود با آنها تاکید بیشتری داشته باشید.
همچنین میتوانید به درخواستها بهتر پاسخ دهید، خدمات سفارشی ارائه کنید.و مشتریان خود را بهصورت شخصی بشناسید. اگر یکی از مشتریان ناراضی باشد، میتوانید دقیقتر و سریعتر به دلیل نارضایتی او پاسخ دهید.و موارد منفی را بررسی کنید.
تکتک این موارد به شما این امکان را میدهند.که خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید. روابط خود را با آنها بیشتر گسترش دهید و اعتماد آنها جذب کنید. در نتیجه کسب و کارشما با موفقیت مواجه می شود.
2) داشتن رقبای کمتر
وقتی شما دارای یک محصول و یا یک خدمت منحصر به فرد باشید. تعداد شرکتهایی که محصولی دقیقا مثل محصول شما عرضه میکنند.بسیار کمتر خواهد بود.
برای مثال، تعداد شرکتهایی که قاشق و چنگال میفروشند.بسیار زیاد است. و تعداد شرکتهایی که چنگال دسته چوبی میفروشند کمتر است.و در این میان، تعداد شرکتهایی که چنگالهای سفارشی عرضه میکنند که حروف اول نام مشتری روی آنها حک شده بسیار کمتر است.
هر میزان که محصول یا خدمت شما منحصر به فرد تر باشد، تعداد شرکتهایی که بر سر مشتریان با شما رقابت میکنند.کمتر، و کپی کردن از روی استراتژیهای شما برای رقبا سخت تر خواهد بود.
اگرچه داشتن رقیب، برای شرکتها موضوعی بسیار مهم است، اما کاهش رقابت لزوما اقدام بدی نیست. هر چه رقبای کمتری داشته باشید.کمتر نگران اختلاف قیمتها و بررسی آنها خواهید بود.
همزمان، هر چه محصول متفاوت تر باشد.تعداد افرادی که به دنبال آن محصول هستند کمتر خواهد بود. بنابراین، کاهش رقابت تنها زمانی میتواند.بهعنوان یکی از مزایای بازاریابی گوشهای مطرح شود.که تعداد مخاطبانی که بر سرشان رقابت میکنید.به مقدار لازم باشد.
3) افزایش قابلیت بهتر دیده شدن توسط مشتری
افزایش قابلیت دیده شدن، یکی از قابل توجه ترین مزایای نیچ مارکتینگ niche marketing می باشد که نهتنها باعث جذب مشتریان بیشتر می شود.بلکه میتواند حضور آنلاین شما را هم تقویت کند.
برای مثال، شرکتی که در زمینه خدمات نظافت فعالیت میکند و تمامی محصولات شویندهاش طبیعی هستند، یا نانوایی که نان بدون جوش شیرین میپزد، یا محوطهسازی که از طرحهای جذابی برای هرس کردن استفاده میکند، همه اینها نمونههایی از این کسبوکارها می باشند.
کسبوکارهایی که محصولات یا خدمات خاصی دارند، برجسته و متمایز تر از دیگران هستند، و معمولاً در برنامههای تلویزیونی و رادیویی و روزنامهها درباره آنها صحبت میشود.
در بازاریابی گوشهای، قرار گرفتن در مقابل افراد مناسب، بسیار بهتر از قرار گرفتن در مقابل افراد بیشتر است. اما قرار گرفتن در مقابل افراد بیشتر، برای مثال از طریق رسانهها، هم مزایای خاص خود را دارد.
هر مقدار تعداد افرادی که با کسب و کار شما آشنا هستند بیشتر باشد خیلی بهتر است چرا که این افراد در صورت رضایت داشتن از شما کسب و کار شما را به دوستانشان معرفی می کنند.
4) گسترش تبلیغ دهان به دهان
یکی دیگر از مزایای بازاریابی گوشهای تبلیغ دهانبهدهان می باشد. معمولا افرادی که در یک بازار گوشهای قرار دارند، با افراد دیگری که در آن بازار هستند ارتباط بیشتری دارند و بنابراین فرصتهای بیشتری برای گفتگو در مورد کسبوکار شما پیش میآید.
برای مثال، خانمهای باردار، در برنامههای مربوط به مادران شرکت به کلاسهای آموزش میروند، لوازم برای کودک خود میخرند و در تمامی این موقعیتها، با خانمهای باردار دیگری ملاقات میکنند. و در میان صحبت های آنها به تخصص شما که به آنها مربوط می شود اشاره می شود.
و یا حتی اگر شما مربی یوگا برای دوران بارداری هستید، مشتریان فعلی شما میتوانند بهترین بازاریاب برای شما باشند. هر چه خدمت رسانی بهتری به آنها داشته باشید، احتمال اینکه آنها خدمات شما را به خانمهای باردار دیگر توصیه کنند یا حتی به شکل هیجانانگیزی شما را تحسین
کنند بسیار بیشتر خواهد بود.
5) تبدیل شدن به یک متخصص در حوزه خاص
نیچ مارکتینگ niche marketing یا به بیان ساده بازاریابی گوشهای ، نیازمند فعالیت متمرکز بیشتر در یک حوزه دیگر است، بنابراین میتواند تخصص شما را در دوره زمانی کوتاهتری، به سطح بالا و کاملی برساند.
مزیت بازاریابی گوشهای این است که به شما اجازه میدهد در بازار گوشهای خود، به یک متخصص ویژه تبدیل شوید و این موضوع باعث خوش نامی شرکت و کسب و کار شما می شود.
مشتریان به تخصص توجه بیشتری نسبت به نام و یا قدمت برند می کنند.
به عنوان مثال یک شرکت حقوقی کوچک که در زمینه مهاجرت تخصص دارد، نسبت به یک شرکت حقوقی بزرگ معروف ، ارجحیت دارد.
وقتی صحبت از خدمات حقوقی، مالی و بهداشتی میشود، مردم کسبوکارهایی را ترجیح میدهند که در همان حوزه متمرکز هستند و به نام و نشان هیچ توجهی نمی کنند.
وقتی در حرفه ای تخصص دارید، نهتنها اعتماد مشتریان را بیشتر جلب میکنید.بلکه برند شما هم بیشتر شناخته خواهد شد.
اگر بخواهید خدمات بسیار زیادی را ارائه دهید نمیتوانید.همه آنها را به طور تخصصی انجام دهید و عملکرد شما در تمام آنها متوسط خواهد بود..ولی اگر در کنار تمام خدماتی که ارائه می دهید.یک خدمت ویژه را به صورت تخصصی انجام دهید از دیگر رقبا متمایز خواهید شد.
شناخته شدن کلید موفقیت شماست و مردم به خاطر خدمت متفاوتی که ارائه میدهید با شما آشنا شوند.
پیشنهاد ویژه آنلاینر
قالب فروشگاهی پرسون پر فروش ترین قالب فروشگاهی که تا کنون بالای 1000 فروش موفق داشته است و توانسته نظر مثبت اکثریت کاربران را به خود جلب کند.
قالب فروشگاهی پرسون با داشتن پشتیبانی قوی، سازگاری با افزونه های مربوط به ووکامرس، داشتن 3 دمو ( دیجی کالا، بامیلو وپرسون)، ریسپانسیو بودن و دیگر ویژگی ها توانسته به عنوان یکی از برترین قالب فروشگاهی سال را از آن خود کند. از ویژگی های فوق العاده این قالب میتوان به:
6) منابع کمتر در بازاریابی دیجیتال گوشه ای
یکی از بخشهای مهم بازاریابی دیجیتال، شناسایی بیشتر و درک بهتر نیاز مخاطبان است.
یکی دیگر از مزایای بازاریابی گوشهای این است که.چون شما به یک فرد یا یک نیاز خاص محدود هستید، تحلیل و درک عمیقی از داده ها دارید.
بنابراین به دلیل تمرکز بالایی که روی کار و ایده خود دارید، میزان آزمون و خطا شما نیز کمتر خواهد بود.
یکی دیگر از مزایای بازاریابی گوشه ای که از نظر هزینه به نفع شماست، بخشبندی مخاطبان است.
کسبوکارهایی که دامنه مخاطبان آنها وسیع است، ناچار به تقسیم کردن آنها به بخش های مختلف هستند. از طرفی، کانالهای ارتباطی.تبلیغات و محتوای موفق، از نظر بخشهای مختلف، تعریف متفاوتی دارد.و متناسب کردن روشها برای هر یک از این بخشها به تلاش زیادی نیاز دارد.
درحالیکه وقتی فقط به یک گروه جمعیتی کوچک خدماترسانی میکنید.کار شما سبکتر میشود. همچنین دردسرها و اشتباهات کمتری خواهید داشت و توجه شما به این بخش کوچک بیشتر خواهد بود، چون مجبور نیستید.آن را روی بخشهای مختلف تقسیم کنید.
بیشتر بخوانید: چگونگی آنالیز ارتباط با کاربر در wordpress با google analytics
7) رسیدن به موفقیت و لذت بردن از آن
در بیشتر موارد، کسبوکارها نیچ مارکتینگ niche marketing را انتخاب نمیکنند و پیدا کردن آن، عمدتا اتفاقی و تصادفی است.
عکاسی که با مردم عادی سر و کار دارد در مقایسه با کسبوکارهایی که با محیطزیست و حیوانات سر و کار دارند ممکن است به این نتیجه برسد که در گرفتن عکسهای بدون ژست از کودکان، بسیار بااستعداد است.
یا فردی که در زمینه محوطهسازی کار میکند.ممکن است متوجه شود.که از کار برای شهروندانی که مسنتر هستند بیشتر لذت میبرد.
یک مشاور مالی ممکن است به این نتیجه برسد که با معلمها تعامل بهتری دارد.
مزیت بازاریابی گوشهای این است.که بازار مورد انتخاب شما، برخاسته از عشق و علاقه و تواناییهای ویژه شماست و بنابراین، کاری را انجام میدهید.که به آن عشق میورزید.
پیدا کردن یک حوض کوچک که در آن بتوانید.نقش یک ماهی بزرگ را ایفا کنید.
اگر شما بر سر همه محصولات با دیگران رقابت کنید.در هیچکدام برنده نخواهید شد. اما اگر یک حوزه را انتخاب و روی آن تمرکز کنید.میتوانید در بازار متمایز باشید و بدرخشید.
بیشتر بخوانید: ۲۰ عامل شکست کسب و کار اینترنتی