چند راه کاذب برای جلوه دادن طراحی سایت

مخاطب اصلی ما در این نوشتار، دارندگان وب سایت ها هستند. حالا چه کسانی که وب سایت خود را سفارش داده و دارند با آن کار می کنند و چه کسانی که میخواهند سفارش طراحی سایت تخصصی خود را بدهند. در این نوشته سعی داریم تا یکسری از راه هایی که بطور غیر استاندارد توسط برخی افراد و یا شرکت های طراحی سایت استفاده می شود تا وب سایت طراحی شده را بیشتر در نظر مشتری جلوه داده و کار خود را بر خلاف واقع حرفه ای تر جلوه بدهند، معرفی کنیم.

ایرادات در هر بخش بهمراه راه تشخیص آن برای افراد غیر متخصص ارائه می شوند:

طراحی سایت با فلش

یکی از رایج ترین کارهایی که برای بیشتر جلوه دادن سایت در نظر مشتری، شرکت و یا ارگان طرف قرارداد انجام می شود، طراحی سایت به صورت تمام فلش و یا به صورتی است که بخش عمده ی سایت با فلش طراحی شده است. سه ایراد کاملا اساسی به این نوع طراحی وارد است:

    1. سایت مذکور کند کار خواهد کرد: فراموش نکنید که هنوز بخش عمده ی کاربران از اینترنت های با سرعت بالا بی بهره اند، پس اگر تمایل ندارید که کاربران از دیدن وب سایت شما منصرف شوند، با توجه به سنگین بودن بارگذاری فایل های فلش، در طراحی سایت خود از آن ها استفاده نکنید. (فراموش نکنید که سنگین بودن سایت های طراحی شده بر مبنای فلش، در حالت لوکال و تست بر روی کامپیوتر شخصی مشخص نمی شود، بلکه فقط کافی است صفحات سایت طراحی شده را بر روی یک سرور واقعی قرار بدهید، سپس سایت مذکور را در کامپیوترهایی که تا کنون آن سایت را با آن ها باز نکرده اید، باز کنید. حتما به نتایج جالبی دست پیدا خواهید کرد!)
    2. اشتباهات رایج در طراحی سایتبازدیدهای موتورهای جستجو را از دست می دهید: البته این مسئله بیشتر برای صفحات فارسی زبان سایت شماست. اما اگر وب سایت شما انگلیسی است و کسانی که طراحی سایت شما را بعهده دارند از تخصص مناسبی برخوردار هستند، این امکان هست که بتوانند این مشکل را با بکاربردن تکنیک هایی برطرف کنند. اما قضیه از این قرار است که فایل های فلش برای موتورهای جستجو قابل فهم نیستند (موتورهای جستجو فقط متن ها را می خوانند، اما در فایل های فلش متنی که موتور جستجو قادر به تشخیص آن باشد، نیست – البته برای حروف انگلیسی تکنیک هایی برای شناساندن متن های فلش به موتورهای جستجو هست اما برای فارسی خیر!) بنابر این مثلا اگر سایت شما با فلش طراحی شود (بخصوص اگر بطور تمام فلش طراحی شود) هیچ تعجبی ندارد که در صفحاتی که با فلش طراحی شده اند، هیچ بازدیدی از موتورهای جستجو نداشته باشید. یعنی حتی اگر نام سایت خود را هم در اینترنت جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد که سایت شما در لیست نتایج جستجو ظاهر نمی شود و یا حداقل در بین نتایج اول نیست. خب از آنجا که شما در این حالت بازدیدهای از طریق موتورهای جستجو را از دست می دهید، فقط می توانید از طریق کسانی بازدید داشته باشید که آدرس وب سایت شما را دقیقا می دانند، آن را دقیقا حفظ کرده و به صورت مستقیم

 

  1. وارد آن می شوند. اما کسانی که به دنبال وب سایت شما هستند و یا میخواهند مطالبی مرتبط با محتوای وب سایت شما را جستجو کنند، هرگز به آن نخواهند رسید. برای بررسی صحت این مسئله فقط کافیست یک آمارگیر برای وب سایت خودتان داشته باشید.
  2. بسیاری از بازدید کنندگان شما، سایت شما را نمی بینند: بله، درست است! متاسفانه برای اجرای فایل های فلش نیاز به نصب پلاگین مربوطه است و این در حالی است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی درصد بسیار بالایی از کاربران، این پلاگین ها بر روی کامپیوتر آنها نصب و فعال نیستند. بنابراین این دسته از کاربران اصلا نخواهند توانست وب سایت شما را ببیند و یا قسمت های مختلف طراحی شده را باز کنند. ضمن اینکه کاربران حرفه ای هم به دلیل نصب افزونه هایی که در حالت پیش فرض فایل های فلش را غیر فعال کرده و نمایش نمی دهند، بخش هایی از وب سایت شما که با فلش طراحی شده است را نخواهند دید. البته این دسته از کاربران اگر سایت شما کاملا فلش باشد، فلش را اجرا خواهند کرد، اما اگر بخشی از صفحات شما با فلش طراحی شده باشد، اغلب ترجیح می دهند تا فلش را اجرا نکنند تا بتوانند سریعتر سایت مورد نظر با مشاهده کنند. برای تشخیص این مسئله کافی است وب سایت طراحی شده را بر روی کامپیوترهایی بجز کامپیوترهایی که شرکت طراحی سایت در مشهد مقابل شما و یا نماینده ی آن ها به شما نشان می دهد، مشاهده کنید!

طراحی سایت با افکت هایی که بیش از نیمی از افراد آن را نمی بینند

ممکن است کسانی که می خواهید طراحی سایت خود را به آن ها بسپارید (حتی با داشتن نمونه کار طراحی سایت قوی)، به شما بگویند که از css3 و یا HTML5 استفاده می کنند. این اسامی و توصیفات هرچند ممکن است دهان پر کن باشد! اما بهتر است بدانید که کنسرسیوم جهانی وب تازه از سال 2016 قصد دارد استانداردهای استفاده از این مقوله ها را تدوین کند و تازه از آن زمان به بعد است که مقداری طول می کشد تا شرکت هایی که مرورگرهای صفحات وب را تولید می کنند، نسبت به پشتیبانی سایت از سی اس اس 3 و اچ تی ام ال 5 اقدام کنند. البته در حال حاضر نسخه های آزمایشی css3 – html5 در برخی از مرورگرها پشتیبانی می شوند اما لازمست بدانید که این پشتیبانی از سی اس اس 3 و اچ تی ام ال 5 فقط در درصد بسیار کمی از مرورگرهای صفحات وب (آن هم فقط در نسخه های جدید) وجود دارد. بنابراین فقط کافی است وب سایت خود را در مرورگرهای اصلی (به ترتیب میزان استفاده در ایران: اینترنت اکسپلورر، نسخه های 6 به بالا – فایرفاکس، نسخه های 3 به بالا – گوگل کروم – اپرا، نسخه ی 9 به بعد – سافاری، نسخه ی 4 به بالا) تست کنید. لازم به یادآوری است که لازم نیست سایت شما عینا در تمام مرورگرها به صورت یکسان دیده شود، چون اصلا این کار ضروری نیست و در برخی موارد ممکن هم نیست. منتها توجه داشته باشید که نحوه ی به نمایش درآمدن سایت طراحی شده در مرورگرهای مختلف مطلوب باشد و ایرادی نداشته باشد. اگر سوالی داشته باشید، میتوانید از طریق آنلاینر با ما تماس بگیرید.

نمودار میزان استفاده کاربران از نسخه های اینترنت اکسپلورر

طراحی سایت هایی که بیش از نیمی از کاربران صفحات آن را درست نمی بینند

در ایران سیستم عامل رایج ویندوز است، در سیستم عامل ویندوز فونت های فارسی محدود بوده و مرورگر پیش فرض نصب شده بر روی آن اینترنت اکسپلورر (ضعیف ترین مرورگر) هست. بنابر این گاهی ممکن است به خاطر دو دلیل عمده ی ذیل، کاربران در مشاهده ی وب سایت طراحی شده، مشکلی نداشته باشند:

استفاده ی نادرست از فونت ها

همانطوری که میدانید اکثر کاربران فونت های محدودی دارند. و از طرفی چون فونت های فارسی در یک مقیاس واحد به طور متفاوتی نمایش داده می شوند (مثلا اندازه ی فونت نستعلیق و فونت مریم و فونت تاهوما در حالی که اندازه های آن ها 16 پیکسل تنظیم می شوند، با اندازه های مختلفی به نمایش در می آیند) بنابراین ممکن است کاربرانی که فونت های مورد استفاده در سایت شما را ندارند، سایت شما را بهم ریخته ببینند. برای بررسی این نکته کافی است سایت طراحی شده را بر روی کامپیوتری مشاهده کنید که هیچ فونتی بجز فونت های پیش فرض ویندوز بر روی آن نصب نشده است، مشاهده کنید.

طراحی اشتباه در اجزای صفحات سایت

شاید شما هم با وب سایت هایی رو به رو شده باشید که به شما این پیغام را می دهند که “اگر وب سایت را با فلان مرورگر باز کنید، می توانید آن را به درستی مشاهده کنید”. توجه داشته باشید که مرورگرهای صفحات وب، سایت های یکسان را به صورت های مختلفی تفسیر می کنند، بنابراین حتما سایت طراحی شده ی خودتان را در مرورگرهای رایج تست کنید. (لیست مرورگرهای رایج در ایران به ترتیب میزان استفاده از آن ها: اینترنت اکسپلورر، نسخه های 6 به بالا – فایرفاکس، نسخه های 3 به بالا – گوگل کروم – اپرا، نسخه ی 9 به بعد – سافاری، نسخه ی 4 به بالا)

طراحی سایت بطوری که بیش از نیمی از کاربران قادر به کار با وب سایت نیستند

متاسفانه در تعداد زیادی از وب سایت های فارسی زبان (بخصوص وب سایت های ارگان های دولتی) مشاهده می کنیم که کاربران مجبور می شوند که فقط با مرورگر خاصی کار کنند، وگرنه قادر به کار با وب سایت مورد نظر نخواهند بود. البته در اکثر قریب به اتفاق موارد کاربران مجبور هستند با مرورگرهای پیش فرض ویندوز (یعنی اینترنت اکسپلورر) کار کنند! که این را نباید به حساب ایراد داشتن سایر مرورگرها گذاشت، بلکه این را باید به حساب ضعف طراحان سایت مذکور گذاشت، چرا که همه می دانند که مرورگرهای اینترنت اکسپلورر جزو ضعیف ترین مرورگرها هستند.

طراحی سایت های سنگین و کند

بدون تردید اگر سایت شما دیر بارگذاری شود، برخی کاربران ترجیح می دهند از دیدن آن منصرف شوند و یا اینکه کمتر به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. برای بررسی میزان خدمات افزایش سرعت سایت ها راه های زیادی هست؛ از جمله استفاده از سرویس های آنلاین موجود در اینترنت. اما در ساده ترین روش، شما میتوانید سایت را در حالتی که در اینترنت هست و برای عموم کاربران قابل مشاهده است، با کامپیوترهایی که تا کنون سایت را با آن باز نکرده اید، باز کنید. اگر به چنین کامپیوتری دسترسی ندارید، ابتدا کوکی های مرورگرتان را پاک کنید و سپس اقدام به بازکردن سایت بنمایید.

در نظر گرفتن امکانات زائد و بدون کاربرد برای سایت

این نکته را کاملا در نظر داشته باشید که هر امکانی خوب نیست! و این یک واقعیت است که اگر وب سایت شما امکانی داشته باشد که هرگز به درد نمی خورد! بهتر است آن را نداشته باشد؛ چون قطعا در مواردی به ضرر شما خواهد بود. به عنوان یک مثال ساده، مثلا اگر شما یک وب سایت شرکتی دارید که در آن نسبت به معرفی خودتان و درج برخی اخبار و مطالب مرتبط می کنید و نمونه کارهای خودتان را معرفی می کنید، لازم نیست امکان عضوگیری داشته باشید! مگر اینکه حقیقتا به آن نیاز داشته باشید. در غیر اینصورت هرگز کاربران خودتان را مجبور نکنید که برای دیدن مطالب عادی شما (نه مطالب خاصی که فقط باید توسط اعضا دیده شوند) نیاز داشته باشند که در وب سایت عضو شوند! چرا که این روش منجر به از دست دادن کاربران شده و یا حداقل یک امکان بلااستفاده دائما در وب سایت شما موجود هست و فقط بخشی زائد هست که در صفحات سایت شما وجود دارد و همیشه دیده می شود، ولی به کار نمی آید.

به این صفحه رتبه دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
Scroll to Top