جایگاه php در تولید صفحات وب و مفاهیم اولیه

مفاهیم اولیه PHP

صفحات وب در ابتدای پیدایش اینترنت به شکل امروزی نبودند. در واقع در ابتدای شکل گیری اینترنت، فقط متن های ساده از طریق اینترنت مبادله می شد و هیچ عکس، لینک و دکمه ای وجود نداشت. اما به تدریج ، محتوای وبسایتها پیشرفته تر ، زیباتر و کاربردی تر شد.

بطور کل، می توان تکامل محتوای وب سایت ها را به چند دوره زمانی تقسیم کرد :

  • پیدایش اینترنت و تبادل متن های ثابت و استفاده از html و css
  • پیدایش زبان سمت کاربر JavaScript
  • پیدایش زبان های سمت سرور از قبیل asp ،jsp و php

همانطور که گفتیم در ابتدای پیدایش اینترنت، فقط متن های ساده از طریق اینترنت مبادله می شد.

اولین صفحات اینترنتی ساخته شده، صفحات با متن ثابتی بودند که کاربر فقط می توانست چند سطر نوشته ی ساده را مطالعه کند. این وب سایت ها فاقد هرگونه دکمه، لینک و یا حتی تصویر بودند. اما با پیدایش مرورگرها و بوجود آمدن زبانهای html و css اوضاع کمی بهتر شد.

Html و css باعث شد که ما بتوانیم در صفحات وب از تصاویر، لینکها و دکمه ها استفاده کنیم و به این ترتیب علاوه بر زیباتر شدن محتوای وبسایتها، کاربرد وبسایت ها نیز بیشتر شد و کاربران می توانستند با کلیک بر روی دکمه و ها ولینکها، صفحات مورد نظر خود را که از لحاظ ظاهر زیباتر شده بودند را مشاهده نمایند.

با خلق زبان جاوااسکریپت، دوره جدیدی از طراحی صفحات وب آغاز شد. این زبان، یک زبان سمت کاربر (client) بود. به این معنی که می توانست کارهایی را در مرورگر کاربر انجام دهد که تا پیش از آن، زبان HTML قادر به انجام آنها نبود. کارهایی از قبیل alert، بررسی درخواست های کاربران، ایجاد افکت های قابل برنامه ریزی و گزینه های کاربردی دیگر. در واقع جاوااسکریپت یک زبان ساده اما قدرتمند بود که امکانات زیادی را برای برنامه نویسان ایجاد می کرد تا بتوانند با نوشتن توابع مورد نیاز خود، وب سایتهای پویاتری را نسبت به قبل ایجاد نمایند.

تا این زمان مشکلی که وجود داشت این بود که صفحات وب سایتها داینامیک نبودند.

یعنی اینکه اگر ما می خواستیم برای هر کاربر یک صفحه مخصوص خودش را ایجاد کنیم می بایست به ازای هر کاربر یک صحفه جداگانه می ساختیم و روی سرور ذخیره می کردیم.

0_1

اینجا بود که زبانهای سمت سرور متولد شدند. زبانهای سمت سرور در واقع عملیات تولید صفحات html را به صورت داینامیک انجام میداند و طبق درخواستی که به سرور ارسال می شد ، صفحه مورد نظر را تولید کرده و به سمت کاربر ارسال میکرد.

0_2

در این جلسه از سلسله فیلم های آموزش برنامه نویسی php، مفاهیم اولیه برنامه نویسی php و جایگاه این زبان در برنامه نویسی تحت وب را بررسی می کنیم.

زمان این فیلم آموزشی 13 دقیقه و 50 ثانیه است.

ثبت نام و دسترسی کامل به تمام فیلم ها و محتوای دوره مجازی آموزش PHP و MySQL

دسترسی سریع :

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
Scroll to Top