علی یاوری ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ بدون نظر 464 بازدید سئو
گام به گام با استفاده از گوگل آنالیز برای افراد مبتدی

_Google Analytics_  یا گوگل آنالیز یک ابزار تحلیلگر شرکت گوگل میباشد که دربین استفاده کنندگان ایرانی به  گوگل آنالیتیک، گوگل آنالیز و گوگل آنالیتکز هم شناخته میشود.
گوگل آنالیتیکس تحلیل‌گر میتواند اطلاعات کاملی را درباره ترافیک های ورودی به مدیران یک وبسایت‌ ارائه دهد.
اطلاعاتی که نقش خیلی مهمی را در بهینه‌ سازی وبسایت و ارتقاء آن ایجاد کند.
ولی چه چیزی گوگل آنالیتیکس را برای صاحب وبسایت یا اپلیکیشن گوشی به یک ابزار مهم و لازم تبدیل می‌کند؟ فقط قدرت غیر قابل انکار آن نیست.
در حقیقت موضوع است و شرکت گوگل آن را رایگان برای همه وب‌سایت‌ها مجاز کرده و استفاده از اون واقعا آسان است.
اونقدر ساده و راحت که حتی کاربرانی که به زبان انگلیسی تسلط زیادی ندارند، میتوانند با مطالعه آن (مثل همین آموزش) از آن بهره ببرند.

با این حال، چون نامعلومی و نامفهومی، در بسیاری از وبسایت های پارسی مشاهده میشه که هنوز از این تحلیلگر یا بقیه تحلیلگرها استفاده نمی‌کنند.
در مطلب میخواهیم طریقه کارکرد این ابزار رو از ابتدا آموزش دهیم و اطلاعات مختلف تحلیلی را در اختیار شما بگذاریم.
اگر با _Google Analytics_ گوگل آنالیز آشنا نیستید و اصلاً از آن برای برسی و تحلیل وبسایت تان استفاده نکردید و یا اگر آن را نصب کردید اما تا حالا سراغش را نگرفته اید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.
این فرصت خوبی است برای پیشرفت سایت شما.

چرایی لازمه ی گوگل آنالیتیک برای همه مدیران وبسایت‌ها؟

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

یک سوال – شما وبلاگ شخصی دارید یا اینکه یک وبسایت رو مدیریت میکنید؟
اگر جوابتان مثبت است، در هر حالت شما به گوگل آنالیتیک نیاز دارید.
به چه دلیل؟
زیرا جذب مخاطبین بیشتر برای شما مهم است و گوگل آنالیتیک در این راه شما را یاری میکند.
نکات زیر یکسری از سؤالاتی اند که به کمک این ابزار تحلیل‌گرا میتوانید به آنها پاسخ دهید.

  • وب سایت من چه تعداد بازدیدکننده دارد؟
  • به طور میانگین افراد چقدر در وبسایت من زمان میگذرانند؟
  • محتویات صفحات وب من به قدر کافی جذاب و دارای مفهوم هستند؟
  • مخاطبین وبسایت یا وبلاگ من به چه محتویات، مطالب و موضوعاتی علاقه‌ نشان میدهند؟
  • مخاطبین من در کدام نقطه از زمین زندگی میکنند؟
  • آیا واقعا داشتن یک وبسایت واکنش گرا و مساعد گوشی برای من نیاز است؟
  • مخاطبین از راه چه وبسایتی به ‌سایت من وارد میشوند؟
  • کدام شیوه و راهکار های بازار یابی بهترین تاثیر بروی عبور و مرور(ترافیک) وبسایت من را دارند؟
  • میزان محبوبیت کدامین صفحات وبسایت من در بالاترین سطح هستند؟
  • چند نفر بازدیدکنندگان وب من به مشتری تبدیل میشوند؟
  • بازدیدکننده هایی که تبدیل به مشتری می‌شوند چه ویژگیهایی را دارا هستند؟
  • چطور سرعت وبسایت خود را بالا ببرم؟

گوگل آنالیز قادر است عملکرد مرتبط به وب سایت شما رو تبدیل کند به یک مرجع گرانبها برای شناختن کاربران و بهینه‌ سازی وبسایت برای آنان کند.
با این حال یک ثانیه هم برای استفاده از گوگل آنالیز تردید نکنید.اگرچه تا فراموش نشده باید گفت که گوگل آنالیز رو میتوان بر روی گوشی (اندروید و iOS) نیز نصب نمود.
حالا که میدانید گوگل آنالیز چقدر ارزشمند است، بیایید درباره شیوه نصب و بهره بردن از اون بیشتر بحث کنیم.

چطور گوگل آنالیتیکس رو بروی وبسایت خود نصب کنیم؟

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

 

 

 

 

نصب کردن گوگل آنالیز بسیار آسان است و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت.
ولی احتیاج دارد به کمی دقت برای اینکه تنظیمات به شکل صحیح انجام شود.
ما قاعده نصب و اجرای گوگل آنالیز رو در  مطلب زیر به شکلی کامل قرار دادیم.
پس اگه همچنان اون رو برای وبسایت خودتون فعال نکردید، پیشنهاد میشود این مطلب رو هم برای نصب موفق مطالعه کنید.

<<  طریقه نصب ( گوگل آنالیتیک ) به منظور آنالیز وبسایت  >>

 

یک لغتنامه فوری برای بهره از گوگل آنالیز

وقتی مراحل نصب تمام شد، نوبت به فراگیری نحوه استفاده از ابزار میرسد.
فعلا وارد جزئیات نمیشویم و قبل از همه، باید با معانی کلمات کلیدی جهت استفاده از ابزار آشنایی بیشتری پیدا کنید.
شما به دفعات زیاد در این مطلب همچنین برای بهره از اطلاعات گوگل این واژه ها رو زیاد خواهید دید.

  • متریک‌ها _Metrics_: متریک‌ها درحقیقت ویژگی های داخلی یک دایمنشن(dimension) می باشند که میتوانند به شکل مجموع و یا نرخ و بهاء اندازه‌ گیری شوند .
    به عنوان مثال میزان بازدید ها از صفحه ها یا میانگین گرفتن زمان حضور کاربران در وب‌سایت شما.
  • دوره‌ها _Sessions_: (دوره) به مدت زمان اطلاق شده کاربر به شکل فعال در وب‌سایت، برنامه موبایل یا دیگر رسانه‌ های شما در ارتباط می باشد گفته میشود.
    همه اطلاعاتی در باره تعاملات یک کاربر از جمله(تعداد صفحات بازدید شده، رویداد ها، مقدار خرید و.…) در پیمودن یک دوره محاسبه می‌گردند.
    این دوره‌ها به طور معمول پس از سی دقیقه نبود تعاملات کاربر با وبسایت و یا برنامه های شما بسته خواهد شد و اگر کاربر بازگشت، دوره ای دیگر ایجاد می شود.
  • کاربران _Users_: کسانی که دستکم یک دوره _Session_ در وبسایت حاضر بودند، جزء کاربران سایت شما حساب میشوند.
  • بازدیدکنندگان _Visitors_: همه ی بازدیدکنندگانی که وبسایت شما را مشاهده کرده اند به دو دسته ی بازدیدکنندگان جدید {New Visitor} و بازدید کنندگان قدیمی یا تکراری {Returning Visitors} تقسیم بندی میشوند.
    این بازدیدکنندگان تکراری، آن دسته کاربرانی اند که قبلا یک دوره در وبسایت شما به اتمام رسانده اند.
  • بازدید صفحات _Pageviews_: مقصود تعداد همه دفعاتی می باشد که یکی از صفحات مشاهده شده است. فراموش نکنید بازدید های مکرر یک کاربر تکراری نیز در این محاسبه اعمال می شود.
  • صفحات\دوره‌ها _Pages\Sessions_: صفحات\دوره‌ها به میانگین آن تعداد صفحاتی انتساب داده می‌شود که در پیمودن یک دوره مشاهده میشود.
    بازدید های مکرر از یک صفحه هم در این زمینه بهحساب می آیند.
  • میانگین زمان دوره _Avg, Session Duration_: میانگین آن زمانی می باشد که دوره‌ های استفاده ی کاربران به درازا انجامیده.
  • نرخ پرش _Bounce Rate_: مقصود از – نرخ پرش – درصد افرادی است که فقط یکی از صفحات وبسایت شما را دیده اند.
    یک بازدید که درون آن کاربر به وبسایت شما آمده و بی آنکه هیچگونه تعاملی را با آن برقرار کند، آن را بسته.
    هرقدر که نرخ پرش وبسایت شما کم تر باشد ، به معنای این است که وبسایت شما در نگهداری کاربر موفق‌ تر عمل نموده است.
  • دوره‌های جدید _New Sessions_: یک برآورد از میزان بازدید هایی می باشد که برای نخستین دفعه از طریق  کاربران جدید شکل می‌گیرند .
    علت تخمینی بودن این درصد، این می باشد که امکان دارد کاربر با یک – آی پی – جدید وارد سایت شما شود.
  • اهداف _Goals_: شما قادرید درون گوگل آنالیتیکس هدف و اهدافی برای خودتان تعیین نمائید.
    با اینکار شما میزان موفقیت سایت خودتان را محاسبه میکنید و خواهید دید که چه درصد از کاربران سایت یک فرایند معیّن‌ که برای شما حیاتی و مهم می باشد را در وبسایت می پیمایند.
  • تبدیل‌ها _Conversions_: تبدیل‌ ها زمانی انجام می‌پذیرند که کاربر مقاصد شما را میسر سازد و سر انجام تغیر یابد به یک کاربر همیشگی و یا مشتری شما ‌شود .
    مثلا هنگامی که کاربر در وبسایت شما نام نویسی نماید یا خریدی را انجام دهد.
  • کمپین‌ها _Campaigns_: کمپین‌ ها شما را مجاز می‌کنند که پارامتر های فردی خود را برای هر یک از صفحات که می خواهید اضافه نمائید تا اطلاعات زیادتری را از کاربران خودتان بدست بیاورید.
  • جذب _Acquisition_: منظور از (جذب) شیوه ای می باشد که کاربرانِ تان را بدست آورده‌اید.
    مثلا شاید راه‌ جذب یک کاربر ، موتور جستجوی گوگل بوده باشد.
  • رفتار _Behavior_: رَوند رفتاری کاربران این اجازه این را می‌دهد که محتویات خود را طبق نیاز های آنان تغییر دهید و آن را در مطلوب‌ترین وضعیت ممکن با در نظر گرفتن همه‌ی عوامل مثبت و منفیقرار دهید.

منو اصلی

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

در قسمت بالایی صفحه گوگل آنالیز خودتان یک منوی ساده را مشاهده می کنید و میان گزینه‌ های آن جابه جا شوید.

 

  • خانه _Home_: صفحه ی اصلی می باشد که درون آن اطلاعاتی کلی درباره همه ی وبسایت‌هاهمچنین برنامه‌های موبایل خود بدست می آورید.
  • گزارش _Reports_: اطلاعات یک وبسایت یا برنامه معین را در اختیارتان می‌گذارد.
  • شخصی‌سازی _Customization_: شما را مجاز میکند تا گزارش‌هایی فردی به وسیله دایمنشن‌ها(dimension) و همچنین متریک(metric) هایی که در نظر دارید را ایجاد نمائید.
  • مدیریت _Admin_: برای اجرا کردن تنظیمات مدیریتی حساب و دست یابی به دیگر همکارانتان کاربرد دارد.

از قسمت منو(سمت راست) هم می‌توانید وبسایت و یا برنامۀ ای که میخواهید اطلاعات آن را در صفحه گزارش ها مشاهده نمائید را گزینش کنید.
در اینجا به تحلیل دو قسمت اول که همان صفحه اصلی و گزارش است می پردازیم.

تنظیمات زمان

شما قادرید با تقویم قرار گرفته در قسمت سمت راست صفحه، بازه زمانی که در نظر دارید را برای دیدن اطلاعات مشخص نمائید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

از جمله میسر بودن سنجش دو بازه زمانی متفاوت هم وجود دارد .
به وسیله انتخاب گزینه سنجش اطلاعات ارائه شده شده به شکل سنجشی از دو بازه زمانی در میآید و سپس میتوانید مشاهده کنید که کدام یک از متریک‌ ها در بازه زمانی دوم پسرفت یا پیشرفت داشته‌ اند.

صفحۀی خانه

درون گوگل آنالیز شما با وارد شدن به حساب کاربری خودتان به صفحۀ اصلی خواهید رفت.
آنجا یک لیست از وبسایت‌ هایی را مشاهده می کنید که به حساب خودتان متصل کردید.
همچنین این لیست برخی اطلاعات و آمار و عملکرد کلی را در باره این وبسایت‌ ها به شما ارائه می‌دهد.
که حاوی میزان دوره‌ها(Sessions) ، میانگین زمان دوره‌ها(Avg. Session Duration) ، نرخ پرش(Bounce Rate) همچنین نرخ تبدیل برای اهداف(Goal Conversion Rate) می‌باشد.
شما در این صفحۀ قادرید در میان دامنه‌ ها و برنامه‌ های گوشی خودتان جستجو نمائید و اگر لازم شد، دامنه‌ ها و برنامه‌ های واجب و مهم را ستاره‌ دار نمائید تا دستیابی به آنان آسان تر شود .

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

حالا وبسایت یا برنامۀ ای را که در باره آن چیز های بیشتری میخواهید را انتخاب نمائید تا وارد صفحه ی گزارش گوگل آنالیز شوید _به یاد داشته باشید، که در صورت وجود فقط یک وبسایت یا برنامه شما به شکل خودکار به صفحۀ گزارش هدایت میشود و لازم به گزینش نیست.

گزارش گوگل آنالیز یا _Reporting_

بخش گزارش شما را قادر میسازد اطلاعات دقیقی در باره مخاطبین خود بدست آورید.
روی منوی قسمت چپ، شما با گزینه جستجو روبرو اید تا در پی گزارش‌ های مورد نظر خودتان جستجو کنید و یک لیست از لینکهایی را دارید که شما را به بخش های اساسی گوگل آنالیز رهنمود میکنند.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

در ادامه به تحلیل هر کدام از این لینک‌ها می پردازیم.

داشبورد _Dashboard_

صفحه اصلی گزارش می باشد که شما میتوانید به دلخواه آن را ویرایش نمائید و با استفادۀ از ویجت ها عملی را انجام دهید که همه اطلاعات مهم و کلیدی که مورد نیاز را نمایش دهد.
با تنظیم درست، داشبورد کمک تان می کند، بدون نیاز به گشتن در گزارش‌ های استاندارد حاضر در گوگل آنالیتیکس ، بیشتر اطلاعات مورد احتیاج خودتان را بدست بیاورید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

میتوانید ملاک های جدیدی از راه گزینه (+Add Segment) در آمار ببینید و با گزینه (+Add Widget) قسمت های جدیدی را به این بخش بیفزائید.
همینطور هنگام چرخیدن بین گزارش‌ های استاندارد ، با گزینش لینک (Add to Dashboard) می توانید آنان را به داشبورد خودتان اضافه نمائید.
علاوه بر همه اینها، قادرید داشبوردهایی از پیش آماده را به طریق گالری راه‌ حل‌ های گوگل آنالیز _Google Analytics Solutions Gallery_ دانلود کنید. مثل صفحه خانه ، اینجا نیز میتوانید در بخش بالا قسمت سمت راست اقدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسه دو بازه زمانی متفاوت کنید.

میانبرها _Shortcuts_

همانطور که از اسمش پیداست.یک سری لینکهای سریع به گزارشهای مورد نظرتان در گوگل آنالیتیکس است.
هر وقت که اطلاعاتی مشخص را درون گوگل آنالیز دیدید که نیاز بود دوباره آن ها را  تحلیل و بررسی کنید، کافیه روی لینک (Shortcut) در قسمت بالای صفحۀ کلیک نمائید و این گزارش را به لیست میانبر اضافه کنید تا دستیابی به آن آسان تر شود.

رویدادهای هوشمند _Intelligence Events_

مقصود از رویدادهای هوشمند ،اخطارهایی می باشد که شما میتوانید در گوگل آنالیتیکس آنها را ساماندهی نمائید.
به این صورت وقتی که تغییرات مورد نظرتان درون اطلاعات اتفاق افتاد، به طریق یک ایمیل و البته همچنین این بخش مطلع میشوید.
به جهت رویدادهایی همچون پدیدار شدن یک تغییر در میزان دوره‌ ها یا تحول های یک هدف یا دیگر متریک‌ ها در یک بازه روزمره، هفتگی و یا ماهانه میتوان هشدار هایی تنظیم نمود.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

اطلاعات لحظه‌ ای _Real-Time_

مایلید بدانید که چند نفر بازدید کننده همین الان در وبسایت شما می باشند و در حال انجام چه کاری میباشند؟
در این قسمت اجازه دسترسی به این گونه اطلاعات لحظه‌ای را دارید.
شما قادرید از اطلاعاتی مثل نحوه راه یابی بازدیدکنندگان به سایت خود
مقدار صفحاتی که توسط آنها دیده شده
صفحات فعال و کارا، مکان‌ کنونی آنها و… را در این صفحۀ مشاده کنید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

و سرانجام، قسمت مهیج آمار وبسایت شما !

تا الان به تحلیل و بررسی برخی بخش‌های غیر تخصصی و کلی پرداختیم .
اما هسته اطلاعات گوگل آنالیز شما در سه قسمت آتی مخاطبین ( Audience )، رفتار ( Behavior )و تبدیل‌ ها (Conversions) نهان است.
این سه قسمت یک سری اطلاعات کامل از منابع ترافیک، محتوا، کاربران و میزان دسترسی به اهداف رو در اختیارتان میگذارند.
در ادامه آن هارا تحلیل و برسی می کنیم.

مخاطبین _Audience_

در قسمت مخاطبین، شما میتوانید درباره کاربران خودتان و ویژگی‌ های آنها اطلاعاتی کسب نمائید.
در این بخش صفحات مختلفی موجود است که هر آنچه درباره کاربران خود بخواهید بدانید را در اختیارتان می گذارد.
در ادامه به تحلیل و بررسی قسمت های اساسی این بخش می پردازیم.

اطلاعات جامع یا کلی _Overview_

این قسمت برخی اطلاعات کلی را درباره کاربران در اختیارتان میگذارد.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

در قسمت نمودارمی‌توانید معین کنید که میخواهید چگونه متریکی نشان داده شود.
همچنین توانایی گزینش دو متریک متعدد و مقایسه آن ها نیز امکان پذیر است.
در سمت راست هم میتوانید مشخص نمائید که جدول یا همان نمودار شما بر طبق ساعت ، روز ، هفته و یا ماه نشان داده شود.
به شکل پیش فرض ، در پاین نمودار تعدادی آمار کلی موجود است:
دوره‌ها و یا میزان دفعاتی که وبسایت شما بازدید کننده داشته (Sessions) ، تعداد کاربر (Users) ، تعداد صفحات دیده شده به وسیله کاربران (Pageviews) ، میانگینی از صفحات دیده شده در هر یک از دوره ها (Pages / Session) ، میانگینی از میزان طول مدت یک دوره بازدید (Avg. SessionDuration) ، نرخ پرش و یا آن تعداد کاربرانی که از دست دادید (Bounce Rate) و میزان درصد دوره‌ هایی که بازدیدکننده تازه ای به وبسایت شما آمده (ِ% New Sessions) .
در قسمت راست هم قادرید یک مقایسه و تطبیق نموداری از میزان درصد بازدید کنندگان تازه و قدیمی را مشاهده کنید.
در آخر صفحه هم میتوانید درباره زبان ، کشور ، شهر ، مرورگر ، سیستم عامل و .… کاربران خودتان اطلاعات کلی کسب کنید.

دانسته های جمعیت‌ شناختی _Demographics_

در این قسمت میتوانید در ارتباط با جنسیت و سن کاربران خودتان بخوانید.
ممکن است با خود فکر کنید که به چه شکل گوگل این آمار ها را گردآوری و همچنین چقدر دقیق می باشند؟
ابتدا اجازه بدهید به شما درباره دقت آنان اطمینان بدهیم.
این آمار ها در یک آزمایش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند و معلوم شد که از تیزنگری بسیار زیادی برخوردار می باشند.
و خب اما طریقه گردآوری آنان.
گوگل نه تنها از حساب کاربری تان اطلاعات جمع‌آوری میکند،
علاوه بر این با بهره از کوکی‌ های خود همه سایت‌ های مورد بازدیدتان را هم شناسایی میکند و به این شکل سن ، جنسیت و دیگر اطلاعات شما را معلوم میکند.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

طرح های مورد علاقه _Interests_

این قسمت درباره د علایق کاربران خودتان بخوانید و خب با رویکرد به این که اکثریت کاربران شما چه چیزهایی را دوست دارند، دگرگونی و تغییراتی را در وبسایت خودتان اجرا نمائید.
همچنین قبلاً گفتیم که گوگل اطلاعات را چطور به دست میاورد.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

دانسته های جغرافیایی _Geo_

در اینجا شما درباره زبان و مکان کاربرانتان اطلاعات بدست می آورید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

رفتار _Behavior_

این قسمت دارای سه بخش است.
در قسمت اول _New vs Returning_ میتوانید رفتار های کاربران جدیدتر را با کاربران قدیمی تر خودتان مقایسه نمائید.
در قسمت دوم _Frequency & Recency_ میتوانید مشاهده کنید کاربران قدیمی چقدر امکان دارد که بازهم از وبسایت شما بازدید کنند و از آخرین بازدیدشان چقدر گذشته است.
در قسمت انتهایی _Engagement_ میتوانید اندازه درگیر بودن کاربران با وبسایت خودتان و زمانی را که در آن صرف کرده اند را ببینید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

فناوری _Technology_

اینجا میتوانید درباره مرورگر ، سیستم‌ عامل و شرکت ارائه کننده اینترنت کاربران بخوانید .

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

موبایل _Mobile_

این قسمت میتوانید میزان کاربران کامپیوتر ، تبلت و گوشی را با یکدیگر مقایسه کنید و مشاهده کنید کاربران گوشی و تبلت از چه دستگاهی استفاده میکنند.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

روند کاربران _User Flow_

قسمت انتهایی این بخش هم به تحلیل و بررسی مسیر های حرکت کاربران می‌پردازد .
مشاهده می کنید که کاربران چه مسیر هایی را درون وبسایت شما طی نموده اند .
شما قادرید در سمت چپ، آغاز مسیر را معین کنید .
به طور مثال بر طبق کشور به تحلیل مسیر حرکت کاربران خودتان بپردازید .

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

نحوه جذب _Acquisition_

اینجا به تحلیل نحوه جذب کاربرانتان بپردازید و مشاهده کنید که ورودی شما از چه راهی است.
متوجه می شوید کاربران ورودی هر ترافیک چطور رفتار کردند و چند نفر از آنان به مشتری و کاربر پایه ثابت سایت شما تبدیل شدند.
پیش از بررسی قسمت های گوناگون این بخش اجازه بدید به تحلیل کلمات کلیدی آن بپردازیم :

  1. منابع _Sources_ : مرجع جذب کاربر یعنی (سایتی که از طریق آن وارد شده).
    شما میتوانید مشاهده کنید که هر وبسایت چه مقدار بازدیدکننده برای شما داشته.
  2. رسانه‌ها _Mediums_ : معین میکند کاربران به شکل طبیعی یعنی از راه جستجو شما را یافته اند _Organic_ ، یا اینکه بوسیله تبلیغ یا یک لینک به سایت شما وارد شده‌اند _Referral_ ، یا اصلاً هیچ یک از این دو نبوده _None_ .
  3. کانال‌ها _Channels_ : مقصود از کانال ، آن راهی است که مخاطبان شما جذب شده اند.
  4. مستقیم _Direct_ : آن کاربرانی که مستقیم آدرس وبسایت شما را وارد کرده‌اند.
  5. جستجوی طبیعی _Organic Search_ : آن دسته از کاربرانی که از طریق نتایج طبیعی و نه تبلیغات درون موتورهای جستجوگر شما را پیدا کردند.
  6. ارجاعی _Referral_ : آن سری از کاربران که از وبسایت‌های دیگر {با تبلیغ، لینک شما و .…} وارد سایت شده‌اند.
  7. اجتماعی _Social_ : آنهایی که از راه شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما شده‌اند.
  8. دیگر موارد : و همچنین میشود آمار کاربرانی را که از راه ایمیل ، تبلیغ پولی گوگل ، دیگر تبلیغات و .… وارد سایت شما شده‌اند را هم ببینید.
    و امکان تعریف مراجع و منابع ترافیکی جدید با ظرافت و دقت بیشتری نیز وجود دارند.

اطلاعات کلی _Overview_

به یاری گزینه‌ های بالایی این قسمت میتوانید معین نمائید که چه اطلاعاتی را میخواهید.
در این بخش میتوان معین نمود که آمار کانال‌ ها ، منابع و یا رسانه‌ ها نشان داده شود و هدفی که در نظر دارید را هم تغییر دهید.
در پاین این تنظیمات ، یک نمودار دایره‌ شکل از قبیل جذب ترافیک را می بینید .
نمودار های دو و سه هم نشان دهنده این است که کاربران جذب شده از راه های مختلف چه میزان با سایت تعامل داشته‌ و در آخر چه درصد از آنان فرایندهای شما را طی نموده و به کاربران ثابت یا مشتری تغییر کرده اند.
در پایان صفحه هم اطلاعاتی مشابه به شکل آماری و در جدول برایتان آورده شده است .

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

تمام ترافیک _All Traffic_

این قسمت میتوانید اطلاعاتی جامع تر را در مورد کانال‌ها ، منابع رسانه‌ها همچنین ترافیک های ارجاعی مشاهده نمائید و یک نقشه درخت مانند از ترافیک خودتان را نیز ببینید .

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

ادوردز _AdWords_

این قسمت به تحلیل ترافیک جذب شده سایت شما از راه تبلیغات خود گوگل میپردازد و فقط در مواقعی به کارتان می‌آید که خواسته باشید در این موتور جستجوگر تبلیغ نمائید .

کنسول جستجو _Search Console_

درون این قسمت میتوانید کنسول جستجوی خودتان را به آنالیز وصل کنید و اطلاعاتی درباره ترافیک جستجوی خود کسب نمائید،
اینکه کاربران جستجوگر اول وارد کدام صفحه‌ از سایت شما شدند، از چه کشورهایی اند و از چه دستگاهی استفاده می کنند.

اجتماعی _Social_

اینجا به تحلیل ترافیک اجتماعی خودتان خواهید پرداخت و آمار گواگون مربوط به آن را میبینید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

رفتار _Behavior_

این بخش از گوگل آنالیتیکس هم کاربرد بسیاری برایتان خواهد داشت.
از این قسمت شما میبینید که رفتار کاربران چگونه بوده است، چگونه با سایت شما تعامل داشتند و چه کارهایی را درون آن انجام دادند.
در ادامه به تحلیل و بررسی قسمتهای دیگر این بخش خواهیم پرداخت.

اطلاعات کلی _Overview_

در این بخش میتوانید اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران را مشاهده کنید.
شما متوجه می شوید که آنان چند صفحه را دیده‌ و چه میزان از این بازدید ها تکراری نبوده _(Unique Pageviews_، به طور کلی چقدر درون صفحات مانده‌اند _Avg. Time on Page_، چه تعداد از آنان پریده‌اند _Bounce Rate_ و بیشتر به چه صفحاتی علاقه نشان داده اند.
همینطور قادرید مشاهده کنید که چه نوع تعاملی را با شما داشته‌اند _Events_ و عباراتی که در سایت شما جستجو کرده‌اند را نیز ببینید _Site Search_.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

جریان رفتار _Behavior Flow_

در این جا شما می‌توانید مسیر رفتار کاربران را ببینید.
شما میتوانید ابتدای این مسیر را خود معین کنید و گوگل به شما نشان میدهد که اولین – دومین – سومین و .… کاربران با سایت به چه شکل بوده.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

محتوای سایت _Site Content_

در صفحه ابتدایی این قسمت _All Pages_ میتوانید درباره محتوای سایت خودتان اطلاعات بیشتر کسب نمائید.
یعنی اینکه ببینید هر صفحه و مطلب وبسایت شما چه میزان بازدیدکننده داشته ، کاربران به طور متوسط چقدر درون آن وقت صرف کرده اند ، چند نفر کاربر پرانده ، به چه اندازه برای شما پول ساز بوده و در آخر چه میزان از طریق آن ورود و خروج کرده اند.
در دیگر صفحات هم میتوانید اطلاعات حساب شده تری را کسب نمائید.
یعنی مشاهده نمائید که درون هر سطح از زیر دامنه‌ ها رفتار به چه شکل بوده _Content Drilldown_، صفحات (فرود) یا ورودی کدام‌ ها بوده اند _Landing Pages_ و صفحات خروجی کدام‌ ها _Exit Pages_.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

سرعت سایت _Site Speed_

این قسمت مرجع با ارزشی برای دریافت اطلاعات و بهبود بخشیدن سرعت سایت می باشد.
در صفحه اصلی میتوانید مشاهده کنید که میانگین زمان بارگذاری صفحه ها به ثانیه چه مقدار است.
البته سرعت دیگر موارد از جملۀ زمان ریدایرکت شدن ، زمان پاسخ سرور و .… به شما نمایش داده میشود.
همچنین شما میتوانید بر طبق نوع مرورگر ، بر طبق کشور و صفحه هم سرعت را تحلیل کنید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

درون صفحات بعد اطلاعات سرعت جالب تر و دقیق‌ تر میشوند.
در صفحۀ زمانبندی صفحات _Page Timing_  اطلاعات دقیقی را درباره سرعت هر صفحه پیدا میکنید.
در صفحۀ پیشنهاد های سرعت _Speed Suggestions_ هم میتوانید پیشنهاد های خود گوگل برای بالا بردن سرعت هر کدام از صفحات را مشاهده نمائید که واقعا فوق‌العاده می باشد.

جستجوی سایت _Site Search_

با وصل کردن سیستم جستجو ی درونی سایت خود به گوگل آنالیز ، میتوانید اطلاعاتی دقیق را درباره جستجو های انجام شده درون سایت خود را مشاهده فرمائید.

رویدادها _Events_

مقصود از رویدادها تعاملاتی می باشد که شما قصد دارید آنها را اندازه‌گیری کنید.
به عنوان مثال میتوانید معین نمائید که با کلیک بر روی یک گزینه ،چه رویدادی در گوگل آنالتیک ثبت گردد تا بتوانید مقدار کلیک‌ های صورت گرفته بر روی آن گزینه را اندازه‌ گیری و تحلیل کنید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

تبدیل‌ها _Conversions_

آخرین بخش گوگل آنالیز می باشد.
همانگونه که عرض شد مقصود از این کلمه ، تبدیل شدن یک بازدید کننده به کاربری ثابت یا مشتری می باشد.
برای همین لازم می باشد که اهدافی را معین کنید و در صورتی که کاربر خریدی را انجام می‌دهد ، این اطلاعات خرید را در دسترسی گوگل بگذارید .
انواع تنظیم این بخش بایستی از طریق قسمت مدیریت گوگل انالیز و به(Google Tag Manager) صورت پذیرد و بر روی سایت پیاده‌ سازی گردد.

اهداف _Goals_

در این قسمت آمار مرتبط با اهدفی که مشخص کردید نمایش داده میشود.
هدف تان میتواند بازدید کاربران از یک صفحۀ معین، ثبت نام کاربران در سایت شما ، عضویت کاربران در خبرنامه و .… باشد.
به این صورت متوجه میشوید که چقدر از کاربران و کدامین یک از آنان اهداف شما را در پی گرفته و تکمیل میکنند و میتوانید فرآیند های خودتان را بهینه‌ سازی نمائید.

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

فروش آنلاین _E-Commerce_

با در اختیار گذاشتن اطلاعات فروش به گوگل آنالیتیکس ، میتوانید در این قسمت مشاهده کنید که چه مقدار درآمد کسب کردید و این درامد به وسیله کدام کاربران ایجاد شده ،
هر کاربر چه میزان برایتان سود آور بوده،
کدامین کاربران با چه ویژگی‌ هایی بیشتر از بقیه خرید کردند و .…

گوگل آنالیز | گوگل آنالیتیکس | گوگل آنالیتیک | راهنمای استفاده از گوگل آنالیتیکس |

 

راه های چند کاناله _Multi-Channel Funnels_

در آنالتیکس، اعتبار تبدیل‌ ها و فروش‌ ها به آخرین کانال ورودی ارائه داده میشود که کاربران از  آن طریق وارد شده است .
ولی جستجو‌ ها و ارجاع‌ های قبلی چگونه نقشی در تبدیل کاربران داشته‌ اند ؟
مابین علاقۀ اولیه کاربر تا صورت گرفتن خرید و یا هدف مورد نظر شما چه میزان فاصله وجود داشته .
با بهره از این قسمت میتوانید جواب همه این سوال‌ ها را بیابید.
شما خواهید دید که کاربر به طور دقیق چند دفعه و از چه راه هایی وارد سایت شما شده تا در آخر تبدیل به کاربر ثابت یا مشتری شود .

اختصاص _Attribution_

اینجا میتوانید مشاهده کنید که هر کدام از کانال‌ های ورودی چقدر از تبدیل‌ ها را به خودش اختصاص داده .
این سیستم اختصاص دهی به صورت های مختلف در دسترس شما است .
شما میتوانید فقط به آخرین (کانال ورودی) برای تبدیل اعتبار بدهید .
آغازین کانال ورودی را مسئول بدانید .
یا اینکه به همه کانال‌ های ورودی که کاربران از طریق آنان وارد شده اند (تا آن زمانی که به مشتری و یا کاربر ثابت تبدیل گردد) مقدار درصدی اعتبار دهید .

سخن آخر

در این پست به تحلیل نکات اولیه بهره از گوگل آنالیز و قسمت های گوناگون آن پرداختیم و امیدواریم اثر بخش بوده باشد.

 

 

پیروز و سربلند باشید.

دیدگاه ها بسته شده اند.