همه چیز درباره گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

در نظر داریم یک ابزار کارآمد که با آن رفتار کاربران سایت خود را میتوانیم مشاهده کنیم را معرفی نمائیم . با این ابزار شما قادرید توانمندی وب سایت خود را ارتقاء دهید. در این جا میخواهیم ( GTM ) یا _ گوگل تگ منیجر  _که یک  ابزار رایگان گوگل است، آشنا شویم. GTM به شما آمار و تحلیلی را نشان نمیدهد. زیرا با این وسیله شما قادرید به شکلی سایر ابزارهای آماری و تحلیلی را کنترل کنید.

سوالات رایج در باره Google Tag Manager

  • GTM چی هست؟
  • کار با آن ساده یا پیچیده است؟
  • فرق آن با گوگل آنالتیکس در چیست؟
  • چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کرد؟
  • چه مزایا و ضعف هایی دارد؟
  • با گوگل تگ منیجر چگونه و چه چیزهایی را میشود ردیابی کرد؟
  • چه دسترسی یا امکانات دیگری را گوگل تگ منیجر در اختیار ما میگذارد ؟

 

اطلاعات بیشتر درباره گوگل تگ منیجر (GTM)

گوگل تگ منیجر را با مخفف GTM میشناسند.
یک ابزار رایگان از کمپانی Google برای وبمستران میباشد که به آنها دسترسی هایی از جمله استفاده تگ ها و مدیریت در بازاریابی را برای وب­ سایت و App های موبایلی را فراهم میآورد. یکی از جذابترین نکاتی که در استفاده از تگ منیجر میتونه قابل توجه باشه، اینکه شما بدون استفاده از کدنویسی میتوانید از آن بهره ببرید.

گوگل تگ منیجر| google tag manager | GTM | گوگل تگ منیجرچیست

آیا کار با گوگل تگ منیجر ساده است؟

به گفته گوگل :

‘ GTM با بکارگیری تمامی کدها در یک جا، مدیریت تگها را آسان، و مطمئن میکنه. ‘
طبق این ادعا یک ابزار ساده است که بدون  واسطه یک توسعه دهنده میشه ازش استفاده کرد.اما آیا بدون دانش قبلی، تخصصی و یا در حد آموزش کار با گوگل تگ منیجر ساده است؟

شما باستی یک سری اطلاعات قبلی داشته باشید که بدونید چگونه تگ ها، تریگر ها و متغیر ها را تنظیم کنید.به طور مثال میخواهید تعداد پیکسلها را در فیسبوک کم کنید، بایستی که بدونید ردیابی پیکسل ها چطور انجام میگیرد.

یا اینکه میخواهید در گوگل تگ منیجر رویدادی را ردیابی ( event tracking ) کنید، باید بدونید رویداد چیست، گوگل آنالتیکس به چه شکل کار میکند، چه داده هایی را میشه از رویدادها بدست آورد، در گوگل آنالتیکس گزارشهابه چه شکل اند و چطور باید برای فعالیت­ها، دسته ­ها و برچسب­هاتون اسم بگذارید

در حالیکه مدیریت چندتگ در”GTM” آسونه اما به فراگیری نیازه. ولی وقتی تو قسمت های دشوار آن هستید، میتواند بسیار جذاب و عالی باشه.

گوگل تگ منیجر روند مدیریت تگ­ های بازاریابی و آنا لتیکس را نسبت با قبل ساده کرده.
اکثر بازاریاب ها با بودن “GTM”نمیدونن گوگل تگ منیجر در حقیقت چه کار میکنه، یا هنگامی که اشتباهی پیش میاد نمیدونن چه اتفاقی میفته.در آنالتیکس پیشرفته، پیشنهاد نمیدیم بدون حد اقل چند ماه فراگیری و تجربه، روی سایت خود از”GTM” استفاده کنند. چون” GTM” مستقیم کد ها را روی سایت وارد میکند و هرچند بعیده اما ممکن هست که کل سایت شما رو بریزه بهم.

زیاد پیش میاد که کاربرها یه متن ساده روی صفحات سایتشون وارد کردند و URL دچار مشکل شده و آنالتیکس و تگ­ های بازاریابیشان بهم خورده.
اگر خواستید اکانت گوگل تگ منیجر موفقی را داشته باشید، باید منابع بازاریابی و فنی داشته باشید، تا مشتمل بر پیکربندی، نگهداری و بروزرسانی­ها باشند.

عملکرد گوگل تگ منیجر به چه صورت است؟

گوگل تگ منیجر از سه بخش اصلی تشکیل شده:

  • تگ ها : پیکسل های ردیابی یا اسنیپت های جاوا اسکریپت.
  • تریگرها : ” GTM “را راهنمایی میکنه که کجا و چه موقع تگ گذاری کنه.
  • متغیرها :  برای اینکه اطلاعات اضافی” GTM ” بتونن کار کنند، ممکنه به تگ یا تریگر نیاز داشته باشند.

تعریف تگ :

یک سری ابزار برای ردیابی اسنیپت­ها یا  پیکسل های کد وجود داره. این تگ­ ها به گوگل تگ منیجر دستور میدن که چه کار باید انجام بده.

چند مثال تگ های مورد استفاده در گوگل تگ منیجر :

  • کد ردیابی جهانی ‘ گوگل آنالتیکس’
  • کد بازاریابی ‘ ادوردز ‘
  • کد ردیابی ‘ نرخ تبدیل مشتری ادوردز ‘
  • کد ردیابی جغرافیایی “(Heatmap)”
  • پیکسل های فیس بوک

تعریف تریگر :

تریگر یک روش است برای بهره از تگ هایی که توسط شما تنظیم شده.
تریگرها به تگ منیجر دستور اینکه، شما چه کاری قراره بکنید.
مثلاً روی نمایش یه صفحه تگی را بکار بگیره، لینکی قرار بده یا سفارشی کنه.

تعریف متغیر :

اطلاعات اضافی همان متغیرها هستند که شاید” GTM “برای اینکه تریگرها و تگ­هاتون عمل کنند نیازمند آنها باشه.
یکی از ساده ترین انواع متغیر پیوسته که میتونید در” GTM “ایجاد کنید، شماره( UA )گوگل آنالتیکس و یا همون ID ردیابیه.
این ها عناصر بسیار ابتدایی از GTM هستند که ممکنه وقتی خودتون بخواهید شروع به مدیریت تگها کنید، به آنها نیاز پیدا کنید و اما اگر گیج کننده بود، باید از متخصص راهنمایی بگیرید.

تفاوت­های گوگل تگ منیجر و گوگل آنالتیکس

گوگل تگ منیجر یک ابزار متفاوته که فقط برای مدیریت و ذخیره سازی کد های خارجی کاربرد داره.
هیچ گزارش و روشی برای تحلیل و آنالیز ( آنالتیکس ) در” GTM “موجود نیست.
گوگل آنالتیکس تحلیل­ها و گزارش دهی واقعی را ارائه میدهد.
تمامی اهداف ردیابی نرخ تبدیل مشتری یا فیلترها از طریق آنالتیکس مدیریت میشوند.
گوگل آنالتیکس، گزارش­ها را انجام میدهد، که شامل (گزارش های فروشهای فروشگاه ها، نرخ تبدیل مشتری، عناصر روی صفحه، نرخ خروج، بخش های سفارشی و غیره).

مزایای گوگل تگ منیجر چیست؟

هنگامی که روند یادگیری رو طی کنید، خواهید دید کار با گوگل تگ منیجر و کارهایی که میشه باآن انجام داد واقعا فوق العاده است. میشه داده هایی را که به آنالتیکس ارسال شده ­اند سفارشی سازی کنید.

میشه رویداد های ساده مثل دانلود های( PDF )، لینک های خارجی یا کلیک ها رو ردیابی نمائید. حتی بالارفتن های پیچیده در محصولات فروشگاهی همچنین ردیابی تبلیغات نیز از طریق گوگل تگ منیجر اجر پذیر است.

با این فرض که میخواهیم همه لینکهای خارجی روی سایت خود را ردیابی نمائیم. در  ،Category Name، GTM و بعد Action و Label رو انتخاب کنید. حالا مثلاً اگه Offsite Link رو کلیک کنید، میتونید به گوگل تگ منیجر بگید که چه داده هایی رو به گوگل آنالتیکس ارسال کنه.
خب حالا در گوگل آنالتیکس مراجعه کنید به Behavior > Events > Top Events > Offsite link و بعد روی event action را بزنید یا بر روی Label.داده هایی که از گوگل تگ منیجر تنظیم کرده بودید رو میتونید ببینید.

میخواهید از ابزارها به طور رایگان استفاده کنید؟ میتوانید کد آن را به تگ منیجر بیفزائید و بدون دخالت توسعه دهنده، خودتان امتحانش نمائید.

گوگل تگ منیجر| google tag manager | GTM | گوگل تگ منیجرچیست

کاربردها :

  • با گوگل تگ منیجر، سایت شما روی هر چقدر تگی که استفاده شود سریعتر لود میشود.
  • با محصولات غیر از گوگل نیز سازگار است.
  • انعطاف­پذیری تا جایی که میشه تقریباً هر چیزی را روش امتحان کرد.
  • همه کد های خارجی در یکجا جمع هستند.
  • “GTM” یک حالت پیشنمایش همچنین رفع مشکل هم داره که میتوانید قبل اینکه هر چیزی را روی سایتتان نمایش دهید، ببینید که چه چیز هایی روی سایت شمان تاثیرگذارند و چه چیزهایی هم نیستند.
    به شما نشون میده که چه تگ هایی اکنون روی صفحه تو چشم هستند.

نقطه ضعف ها :

   ۱- برای تغییرات نیازمند دانش تخصصی و مدیریتی است.
۲- زمان بر بودن آن، که منظور از زمان در واقع وقت هایی است که برای آزمایش و تحقیق صرف میکنید.
۳- برای برطرف کردن مشکلات نیازمند زمان بیشتری هستید.

“GTM” چه چیزهایی را ردیابی میکند؟

  • رخدادها به تنهایی میتواند مقدار کلیلک ها رو یک آیتم خاص قرار گیرد.
  • میتوان اسکرول کاربران را مدیریت نمود و بخش های جالب وب را تشخیص داد.
  • میشه اسکرول ها را ردیابی کرد.
  • میشه فیلم ها را ردیابی کرد.
  • فرم هایی که نیمه کاره رها شدند.
  • خرید های نیمه کاره که رها شدند.
  • غیره…
به این صفحه رتبه دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
Scroll to Top