امید اسد زاده ۱۰ دی ۱۳۹۶ بدون نظر 487 بازدید آموزش سئو
Schema چیست ؟ نحوه کار با آن چگونه است ؟

Schema چیست و آشنایی با آن!

چنانچه سئوی سایت برای شما دارای اهمیت است و میل دارید به بهتر شدن جستجوی موتورهای جستجوگر کمک شایانی کنید و همچنین اگر تمایل دارید که بیشتر با Schema آشنایی پیدا کنید و بازدید سایت شما ارتقاء پیدا کند پیشنهاد میشود در ادامه همراه ما در onliner.ir باشید.
موج جدیدی برای طراحی سبک در بین ایرانیان با کد نویسی از طریق HTML5 ایجاد شده است .احتمالا این سوال برای شما مطرح میشود که :
آیا موتورهای جستجوگر همانند گوگل اهمیتی برای تلاش های شما قائل هستند ؟
در جواب باتوجه به معرفی این استاندارد به صورت رسمی توسط w3c این مورد اتفاق خواهد افتاد. و این موج جدید توسط ایرانیان قدم های بسیار خوبی در بالا بردن کیفیت سایت های ایرانی بوده است.

 

پاسخ به چراهای مثبت بودن این قدم :

مهمترین فواید این زبان برنامه نویسی را میتوان به نشانه گذاری معنایی آن اشاره کرد.
به زبانی رساتر بخوایم بگیم این زبان برنامه نویسی دارای کدهایی ساده،منظم تر و با معنای بیشتری ارائه میدهد آیتم هایی که هر سئوکاری عاشق آن میباشد.

در گذشته با استفاده از هدینگ ها علاوه بر اعمال تغییرات ظاهری ،تغییرات معنایی را به به موتورهای جستجوگر خوراک میکردیم. در حال حاضر با آیتم ها و المنت های به روزی همچون sectionTarticle و…. میتوانیم این مهم را به صورت وسیع تر و متکاملی صورت دهیم.

در واقعیت اهداف نشانه گذاری های معنایی مشخص کردن ساختار وب سایت ها به موتورهای جستجو گر به صورتی استکه متوجه آن شوند.هدف ما از این کار آن است که این موتورها تمام بخش های مختلف سایت ما را شناسایی کند و باتوجه به ویژگی های آن ارزشی را برای آن ارزیابی نماید.

یکی از ساده ترین راه ها برای نشانه گذاری استفاده از اچ تی ام ال فایو میباشد.نشانه گذار Schema که سابقه دو ساله دارد و وب کاران از آن بهره میبرند.ابعاد تازه ای به این موضوع الحاق کرده است.
Schema.org انواعی از تگ های اچ تای ام ال را تحوسیل میدهد که برنامه نویسان وب از آنها بخش های سایت خود را نشانه گذاری میکنند.

ٍSchema چیست | نحوه کار با schema چگونه است ؟ | آشنایی با schem | schema

schema.org به چه معناست ؟

شش سال پیش فعالیت منحصر به فرد خود را به عنوان یک همکار برای موتورهای جستجو گر اصلی همانند گوگل و همچنین یاهو و همچنین بینگ آغاز کرده و وظیفه آن استاندار سازی زبان های نشانه گذاری است.
قابل توجه است که بدانید یکی از اهداف مهم Schema جایگزین کردن آن با backlink و کاهش ارزش لینک ها بوده است.

آیاSchema  در بهبور سئو تاثیرگذار است؟

زوما به معنی اینکه رنک مناسب تری برای سایت شما نیست بلکه اهداف اصلی از این نشانه گذاری ها نه رنک بهتر و مناسب تری است بلکه بر خلاف این ها رنک صحیح و با معنایی است.این مورد باعث بهبود CTR نیز میشود.همچنین امکان وجود شما در نتیجه های جستجوی برای جستجو های شخصی سازی شده بیشتر میشود.

یکی از جالب ترین فایده های نشانه گذاری معنایی بالابردن کبفیت نتایج شما در لیست اس ای آرپی با ریچ اسنیپد است . یکی از امکاناتی که موجب جذب بیشتر و همچمیم بازدید نتایج شماا خواهد شد فابلیت نشانه گذاری در ساختار سایت میباشد.برا ساس اطلاعات چاپ شده تا امروز ریچ اسنیپدر باعث بالا رفتن ctr در اس ای آرپی حدود 15 تا 30 درصد میشود

به وسیله این روش شکل نشاندادن نتیجه های مرتبت با سایت شما با بقیه رقیبان متفاوت میشود و این تغببر شانس دبده شدن سایت شما را بالا میبرد.
مثلا ممکن است شما ترند سوم را در نتیجه های گوگل داشته باشید ولی ورودی های شما از ترند دوم که همان عبارت را دارد بالاتر باشد.نشانه گذاری صفخه های سایت کار راحتی نیست خصوصا در صورتی که سایت شما صفحات زیادی داشته باشد.نشانه گذاری برای کلیه صفخات سایت باید دستی وارد شود.البته در بیشتر سیستم های مدیریت محتوا میتوان نشانه گذاری ها را به صورت همزمان برای همه صفحه های سایت انجام داد.
اگر تازه در اول کار هستید و یا سایت جدیدی دارید می توانید نشانه گذاری های Schema را بدون هیچ دردسری انجام دهید. وقتی که کارهی نشنه گذاری را کردید از Structured Data Testing Tool برای چک کردن صحیح بودن همه دستورالعمل ها می توانید استفاده کنید.

آیا همه اطلاعات سایت را می توان با Schema بهینه کرد؟
خیر. اما هرچقدر اطلاعات بیشتری را با Schema بهینه کنیم، هدف سایت برای موتورهای جستجو آشکارتر می شود.همینطور بهتر است که نشانه گذاری Schema را برای بعضی از ویژگی ها درست کنیم تا گوگل بتواند پیش از اینکه rich snippet سایت شما را بسازد> از جطییات اطلاعات شما استفاده کند. برای اینکه بدانید توسط نشانه گذاری ها گدام اطلاعات استخراج می شود از Structure Data Testing Tool گوگل می توان استفاده کرد.
نکته قابل توجه اینکه هرکدام از این ساختارها در schema.org برای عملکردی تدوین گشته اند و استفاده از آن ها در مکان های نامناسب نتایج مفیدی برای شما نخواهد داشت.

ُSchema چیست | نحوه کار با schema چگونه است ؟ | آشنایی با schem | schema

نقطه شروع کجاست؟

در ابتدا باید گفت schema.org زبان نمی باشد. بلکه مرجعی از microdata می باشد. سه زبان برای نشانه گذاری وجود دارد:
microdata، microformats و RDFa. Schema.org دارای مفهوم هایی است که موتورهای جستجو همه آن را پذیرفته و به عنوان زبان استاندارد انتخاب کرده اند.
گوگل بارها حمایت خود را از Shema.org ذکر کرده است.
در schema.org راه های مختلفی برای نشانه گذاری وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهی کرد:

اتفاقات و رویدادها

schema یه شما فرصت تغریف یک رویداد را میدهد .
اطلاعاتی مانند تاریخ ،زمان ،مکان و سایر اطلاعات رویداد را میتوان به زبانی ساده باری گوگل تعیین کرد.

 

geotag و تجارت

schema امکان نشانه گذاری آدرس و اطلاعات تماس خود را فراهم میکند .
با استفاده از قابلیت place و یا geocordinates میتوان مکان خود را مشخص تر کرد.

 

مشاغل و مدیریت اعتبار

بخش مشاغل از schema جدیدترین بخش است و امکان نمایش آن به صورت rich snippets در SERP موجود است .در بخش مدیریت اعتبا ر با استفاده از schema میتوان صفحه های مرتبط با افراد و همچنین اطلاعات جزئی مرتبط با آنها را مشخص نمود.با داشتن اطلاعات اولیه ای از html میتوان نشانه گذاری معنایی سایت خود را آغاز کرد.

 

روش صحیح استفاده از Microdata

با به کارگیری از سه تگ itemscope , itemtype , itemprop شما قادرید کد html خود را بصرفه کنید .حال میخواهیم با نمایش چند مثال طریقه کار با این تگ ها را توضیح دهیم . به این کد توجه فرمائید :

<div>

<h1>تایتانیک</h1>

<span>کارگردان : جیمزکمرون</span>

<span>ژانر : درام</span>

</div>

ما این جا یک باکس ایجاد کردیم که حاوی اطلاعات یک ویدئو میباشد.این موارد توسط انسان ها کاملا مشخص شده است که در باره یک فیلم بحث شده است. بنا براین قصد داریم کد بالا را برای موتور های searching بهینه نمایم تا بتوانند این کد بفهمند.

در آغاز بایستی بگوییم که این باکس ربطی به موضوع فیلم دارد لیکن می بایست از itemscope و itemtype استفاده نمائیم .

Itemscope باعث جلب توجه موتور های جستجوگر میشود تا این باکس را قدم به قدم تحلیل کنند . itemtype عنوان مضمون این باکس را تعیین می نماید ، که قطعاً باید یکی از مضامین تعریف شده در schema باشد. به این کد توجه کنید :

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1>تایتانیک</h1>

<span>کارگردان : جیمز کمرون</span>

<span>ژانر : درام</span>

</div>

حالا وقت این رسید که به ترکیب باکس و مضامین داخلش که می بایست توسط موتورهای searching مطلوب شوند بپردازیم . برای این امر itemprop به کار گرفته میشود :

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>

<h1 itemprop=”name”>تایتانیک</h1>

<span>کارگردان : <span itemprop=”director”> جیمز کمرون </span></span>

<span itemprop=”genre”>ژانر : درام</span>

</div>

هر چیزی که برای باکس ها تعریف میکنید ، itemprop های مخصوص به خود را داراست. ما در اینجا با name اسم فیلم رو بیان کردیم ، با director نام کارگردان ویدئو را بیان کردیم و با genre سبک یک فیلم را معلوم کردیم .

برای دیدن همه مطالب به لینک http://schema.org/docs/full.html رجوع نمائید و با کلیک کردن بر روی هر مورد itemprop های آن را نیز میشه دید.

برگترین کارایی رو موضوع Article داراست که قادرید از این طریق http://schema.org/Article این موضوع را مشاهده نمائید و در کد های خود استفاده کنید .

درصورتیکه وب سایت شما با CMS WordPress سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته و اجرا شده است کاری نچندان سختی است و می توانید با استفاده از یک plugin (افزونه) به سادگی از microdata استفاده نمایید. برای شناخت بهتره افزونه Schema Creator   و نحوه بکارگیری از آن در سایت wordpress خودتان پیشنهاد میشود مطلب دانلود افزونه Schema Creator برای وردپرس را بخوانید.

 

لینک ها و منابع پیشنهادی

نظرات کاربران (۰)